In drie stappen
het juiste contact


70 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.

Bisschopsmolen-9434.jpg

Wat lekker is, hoeft niet van ver te komen

‘Onze passie voor goede en gezonde voeding houdt ons in beweging’

Frank van Eerd, eigenaar van De Bisschopsmolen en Granentafel BV.

LIOF helpt deze ondernemer met:

Frank zocht contact met LIOF om zijn plannen mogelijk te maken. Frank: “LIOF moedigde ons aan en bood financiële steun.” Niek Theunissen bij LIOF hoefde niet lang na te denken om deze gepassioneerde ondernemer te steunen: “Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in alles wat De Bisschopsmolen doet. Zo kopen zij zoveel mogelijk regionaal in, ze kennen telers persoonlijk, ze letten op de CO2-uitstoot en de maatschappelijke impact van hun onderneming. Daarnaast produceren ze op een duurzame manier gezonde en innovatieve voedingsproducten van de toekomst. Ook voldoet de Bisschopsmolen aan de ISO 26000 richtlijn. Dit is een internationale richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in een organisatie.”

Voor ondernemend en innovatief Limburg

LIOF ondersteunt innovatieve ondernemers met advies, netwerk en financiering. Samen met ondernemers en partners werken we toe naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg door in te zetten op de transities energie, circulariteit, gezondheid en digitalisering.

Meer weten?

Over De Bisschopsmolen en De Granentafel

Bakkerij en smaaklokaal de Bisschopsmolen ontwikkelt graanproducten die bijdragen aan een gezonde en duurzame wereld. De Bisschopsmolen houdt haar keten kort en transparant, betaalt alle schakels een eerlijke prijs en deelt kennis. Haar overtuiging? “Wat lekker is, moet ook goed zijn!”.

LIOF en De Bisschopsmolen en De Granentafel

 

Frank van Eerd vertelt: “Voeding is het belangrijkste element om ons lichaam goed te laten presteren. Dat is belangrijk voor topsporters, maar ook voor mensen die zo lang mogelijk gezond willen blijven. Mensen zoals jij en ik. Daarom hebben we GrainLabs opgericht, een laboratorium voor granen. Een kenniscentrum waar consumenten, graanverwerkers, wetenschappers, mensen uit de zorg en sportdeskundigen kennis delen en samenwerken.”

“Zowel in GrainLabs als in onze bakkerij experimenteren en innoveren we”, voegt Frank hier aan toe. “We ontwikkelen nieuwe producten. Want wat lekker is, moet volgens ons ook goed zijn.”

“Onze passie voor goede en gezonde voeding houdt ons in beweging”
 

Het meest gezonde graan

“Samen met wetenschappers, sportdeskundigen en mensen uit de zorg onderzoeken we de gezondheidsaspecten van verschillende graansoorten”, vertelt Frank verder. “Zo heeft de Bisschopsmolen ook ‘tritordeum’ als nieuwe graansoort op de Nederlandse markt gebracht. Dat deden we in samenwerking met Maastricht University en Wageningen University & Research. Het is de winnaar van onder meer de Europese Sustainability Award voor het meest gezonde graan. Ja, daar zijn we best trots op!”

“We zijn niet zomaar een bakkerij met een molen”

“We zijn veel meer dan dat”, benadrukt Frank. “De laatste jaren groeide de Bisschopsmolen uit haar jasje. Daarom gingen we op zoek naar een nieuwe plek om te bakken, te distribueren en nieuwe producten te ontwikkelen. Natuurlijk met aandacht voor duurzaamheid, gezonde voeding, streekproducten en (top)sport.” 

“Een kleine korrel met een grote impact”
 

Miljoenen boterhammen belanden in de vuilnisbak

Duurzaam ondernemen voor een gezondere wereld is enorm belangrijk voor Frank. “Van alle boodschappen in Nederland belandt ongeveer 14% ongebruikt in de vuilnisbak. Voor brood is dat elke dag ongeveer één op de vijf sneetjes. Samen vierhonderdduizend hele broden per dag of tien miljoen boterhammen. Een cruiseschip in gewicht. De Bisschopsmolen wil graag bijdragen aan de circulaire economie. Daarom proberen we een oplossing te zoeken voor deze verspilling.” 

“Een cruiseschip in gewicht aan ongegeten boterhammen!”
 

Kleinere broden, meer sneetjes verkocht

“We zien het als onze persoonlijke verantwoordelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan”, benadrukt Frank. “Een kwart van de mensen gooit regelmatig eten weg, omdat de verpakking te groot is of niet hersluitbaar. Daarom bakken we sinds 2016 kleinere broden. We dachten dat de omzet van ons brood hierdoor omlaag zou gaan, maar nee hoor. De omzet van ons brood bleef in cijfers gelijk, maar de hoeveelheid verkochte broden steeg met 15%.” 

Het Verboden Brood …

Frank en zijn team lieten het daar niet bij. Want er bleef nog steeds brood over. “Samen met Gulpener Bierbrouwerij gingen we op zoek naar manieren van circulaire economie om overgebleven broden te hergebruiken. Hieruit ontstond ‘Het Verboden Brood’. Overgebleven brood van de Bisschopsmolen wordt gedroogd, vermalen en uiteindelijk weer hergebruikt om bier van te maken”, legt Frank uit. 

… maakt een ambachtelijk bier!

“Net als voor ons als bakker, is het voor de Gulpener Bierbrouwerij essentieel dat er alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt worden om het ambachtelijke product te maken. Zo is de cirkel rond en hoeft niks meer weggegooid te worden.” 

Wie goed doet, ontmoet goed 

Heeft Frank tot slot nog een tip voor andere ondernemers? “Sta vanaf de start stil bij: wie ben je, waar wil je naartoe en vooral welke positieve impact wil jij op de maatschappij hebben? Durf te leren van anderen, durf te falen en blijf dichtbij jezelf staan. Ondernemen gaat over meer dan geld verdienen. Het gaat over het creëren van waarde voor mens, natuur en economie.” Wijze woorden waar Frank nog aan toevoegt: “Wie goed doet, ontmoet goed.”

“De ingrediënten voor een gezond product, een gezond bedrijf 
en een gezonde economie.”
 

Past het niet, dan doen we het niet

“Genieten van het goede leven en daar ook nog iets van opsteken, dat is voor ons ontzettend belangrijk. Daarbij krijgt iedere schakel in de keten een eerlijke prijs en gaan we duurzaam om met onze omgeving. Bij alles wat we doen is die gedachte leidend. Nu én in de toekomst. Past het niet, dan doen we het niet. Dat betekent dat we soms een omweg moeten nemen om ons doel te bereiken en dat het soms iets langer duurt, maar dat is helemaal niet erg.” 

www.bisschopsmolen.nl

Deze testimonial is van april 2021.

Fotografie: Ron Wiersma (ronwiersma.nl)

Deel deze pagina

Meer weten?

Niek Theunissen
Contactgegevens opslaan (vcard)
Bel me terug
Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam:


LIOF nieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, trends en events die interessant zijn voor ondernemend Limburg?