In drie stappen
het juiste contact


70 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.

Igor Stel RWF LR-00857.jpg

Het succesrecept van de Vlaaivoorspeller

"Een van de moeilijkste dingen om te voorspellen, was de aankoop van vlaai voor de verschillende locaties."

Igor Stel, Entertrain

LIOF helpt deze ondernemer met:

een subsidie vanuit het InnovatieProject. Dit is onderdeel van het programma LimburgToerisme. Via ons programma LimburgToerisme kunnen wij jou helpen om jouw innovatief idee of proces een stap verder te brengen en zo jouw bedrijf te laten groeien. Bij LIOF doen we dat altijd met het oog op een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg. Wij richten ons met dit programma op ondernemers in de sector toerisme & recreatie.

Over Entertrain

Igor Stel is een rasondernemer in de entertainmentbranche: “Ik wil altijd van niets, iets maken. Vroeger hield ik dan ook erg van hutten bouwen. Was de hut klaar? Dan moest er een muur omheen komen. Of wilde ik er een toren bij bouwen.” Die uitbreidingsdrang is met de jaren niet minder geworden. Ook nu is Igor Stel altijd met het volgende project bezig. In dit geval: de Vlaaivoorspeller. Dat is een algoritme dat voorspelt hoeveel vlaai er nodig is op de verschillende feestlocaties. Ze voedden het algoritme onder meer met de kennis die Igor de afgelopen decennia opdeed als ondernemer. 

Igor Stel RWF LR-00687.jpg

Op de foto: Mark Geurts van Kessel

Igor Stel RWF LR-00771.jpg

Op de foto: Monique Asma

LIOF en Entertrain

 

Creativiteit, hard werken en een vleugje eigenzinnigheid 

De eerste “hut” die Igor als ondernemer bouwde was Entertrain. Dit bedrijf richt zich op evenementenorganisatie, catering, attractieverhuur, partyverhuur en de aankleding van evenementen en feesten. Maar Igor heeft er inmiddels heel wat torentjes bij gebouwd. Zoals Kasteel Limbricht, de Hompesche Molen, Allin-Echt en Valdeludo avonturenpark. Elke zusteronderneming heeft een unieke sfeer. “Waar Kasteel Limbricht nostalgisch is, vind je bij Allin-Echt vooral actie en avontuur.” Want uiteindelijk draait het in de entertainmentbranche toch vooral om één ding: de beleving. 

Verhalen maken de beleving

Nergens is die beleving zo tastbaar als in Landgoed Kasteel Limbricht. Naast een geweldige eventlocatie is het kasteel namelijk ook een museum. “Op 20 punten krijg je een verhaal over het kasteel te horen. Je leert over de troepen die hier gekwartierd waren, over de wapens die ze gebruikten en over de heksenjacht die woedde.” De feestzaal vertelt een heel ander verhaal. Hier wordt namelijk het bier voor de locatie gebrouwen. 3000 liter per 3 weken; zo’n 5000 flessen per week.

Het museum is, net als al het andere dat Igor doet, nét even anders. “We werkten voor een deel associatief. Dan zagen we bijvoorbeeld een jachtschilderij en vroegen we ons af: hoe werd de prooi vroeger gevangen? Zo kwamen we op geweren, opgezette vogels en een valkenierstas.” Veel van de spullen verzamelde Igor via Marktplaats. En de prooi bereiden ze hier nog steeds volgens oud middeleeuws receptuur. Zo braadden ze vorige week nog een kip op een spit boven een open vuur. “Met onze manier van werken, krijg je een heel ander museum dan hoe een curator het zou samenstellen. Je krijg meer verhaal, meer sfeer; meer een beleving.”

Igor Stel RWF LR-00978.jpg

Op de foto: Lynn Moureau

Igor Stel RWF LR-00895.jpg

Creativiteit staat op één, hard werken op twee. “Je moet eerst je aardappels eten voor je pudding krijgt. Dat is misschien ouderwets, maar zo werken wij wel. Rusten heeft ook alleen maar zin, als je eerst gewerkt hebt.” Daarover is Igor ook vanaf dag één goudeerlijk tegen zijn personeel: “Het is hard werken en je gaat ook zeker niet de hoofdprijs verdienen in deze branche. Maar je gaat wel een hoop lol hebben, in een geweldig team werken en gave events neerzetten.” En de personeelsdagen zijn een mooie bijkomstigheid. De ene keer is dat een helikoptervlucht, de andere keer abseilen of vuurspuwen. 

In beweging blijven 

Het principe ‘work hard, play hard’ is de medewerkers van Igor dus niet vreemd. Zo ook in coronatijd. Een tijd waarin toch een hoop medewerkers in de entertainmentbranche moedeloos thuiszaten. Maar dat liet Igor niet gebeuren. “Tijdens de lockdown hebben we precies 2 dagen rust genomen. Daarna kwamen we in het landgoed met zijn allen samen. In de tuin was genoeg ruimte om afstand te houden. Op een whiteboard schreven we wat niet kon: financieel rendement halen. Maar ook vooral wat wél kon: rendement behalen op sociaal en cultureel gebied op onze medewerkerstevredenheid en met onze marketing.” Hoe? Bijvoorbeeld door ladingen bloemen op te kopen. Mensen doneerde een bedrag en uiteindelijk kwam zo tienduizenden bossen bij mensen die wel wat extra steun konden gebruiken. Denk aan zorgmedewerkers, eenzame ouderen en gehandicapten. “Zo konden we veel mensen blij maken. En bijkomend voordeel: meer mensen begonnen onze Facebook-pagina te liken.” 

En dat was slechts het begin. Via Entertrainment organiseerden ze wandelingen, digitale bingo’s, lichtevenementen, concerten met diner en après-skihutten met gourmetten. “Uiteindelijk behaalden we dus toch dat financiële rendement. Én onze mensen bleven fit en bleven ons trouw. Het was uiteindelijk een waardevolle tijd waar we nog steeds de vruchten van plukken.” Die combinatie van nooit stilzitten, hard werken, creativiteit, jaren ervaring en een geweldig team leverde uiteindelijk nog iets anders moois op: de Vlaaivoorspeller. 

Igor Stel RWF LR-00323.jpg
Igor Stel RWF LR-00950.jpg

Te veel vlaai: bestaat dat?


Zeg je Limburg, dan zeg je vlaai. Het is hét symbool voor de Limburgse gastvrijheid. En daar wilde Stel op zijn feestlocaties natuurlijk wel genoeg van hebben. Maar dat was iets waar hij regelmatig moeite mee had. “Een van de moeilijkste dingen om te voorspellen, was de aankoop van vlaai voor de verschillende locaties. Het ene moment zijn er grote tekorten, het andere moment blijven ze over.” Met alle negatieve gevolgen van dien. Zoals de verspilling van vlaai; zonde en niet heel duurzaam. Maar ook een flinke kostenpost, gemiste kans voor omzet én teleurgestelde klanten. Daarnaast zorgt het ook voor veel druk op de keten. De noodbestellingen die de bakker krijgt, moeten vervolgens ook nog eens op stel en sprong bezorgd worden.

Dat kan beter! Zo ontstond bij Igor het idee voor het dashboard: op welke locatie verwachten we hoeveel klanten, wat is de vlaai-voorspelling, en waar is meer of juist minder personeel nodig? Via data-inventarisatie en -analyse werd het mogelijk hier antwoord op te geven. Beschikbare kennis werd verzameld en gebundeld. Daar werden algoritmes op losgelaten die op zoek gingen naar interessante verbanden. En zo werd het voorspellen van de vlaaiverkoop en personeelsinzet een piece of cake. Of tenminste: het werd een stuk makkelijker. 

Dat smaakt naar meer  

Igor is natuurlijk nooit klaar met bouwen. Ook nu ziet hij kansen om het dashboard verder uit te breiden. “Je kunt ook andere informatie verzamelen. Welk type gasten verblijven in onze regio? Wat voor vermaak zoeken zij in de omgeving? Hoe bewegen ze zich in en naar de regio?” Antwoord op deze vragen, kan de samenwerking verbeteren tussen alle “torentjes” van Entertrain, zoals de B&B bij Kasteel Limbricht, de horeca en het vermaak in de avonturenspeeltuin. “Zo kunnen we zoveel mogelijk klanten binnen onze groep houden.” 

Naast data-inventarisatie binnen de groep van Entertrain, speelt Igor ook met de gedachte om andere partijen in de sector aan te haken. “Hoe meer mensen aansluiten, hoe meer interessante voorspellingen we kunnen doen. Ook kan de data-analyse misschien een op zichzelf staand product worden waarmee we andere partijen meer inzicht kunnen bieden. Zo voorkomen we niet alleen de verspilling van vlaaien, maar kan het nog veel extra’s opleveren voor andere bedrijven.”   

Fotografie: Ron Wiersma (www.ronwiersma.nl)

#

Een magazine vol inspirerende verhalen

Het programma LimburgToerisme heeft de afgelopen drie jaar een stevige impuls gegeven aan de groei en innovatiekracht van deze sector in Limburg. In dit magazine, de Morgen, lees je een greep uit de vele verhalen van ondernemers die wij hebben mogen ondersteunen vanuit dit programma.

Magazine aanvragen

Meer weten?

LIOF_TAMARA WEIDE_8278.jpg
Contactgegevens opslaan (vcard)
Bel me terug
Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam:


LIOF nieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, trends en events die interessant zijn voor ondernemend Limburg?