In drie stappen
het juiste contact
70 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.
Het leven, maar dan nóg mooier
Brut is het leven, maar dan nóg mooier. Met deze woorden kom je binnen bij Brut 172, restaurant, smaak- en zintuigenbeleving in Reijmerstok, midden in het Zuid-Limburgse Mergelland. Op de website lees je: “Hier vindt u wat u niet verwacht. U stapt een andere wereld binnen. Een wereld waar smaak, geur, beeld en geluid om voorrang vechten. Die verrast, overdondert en overrompelt. Waar u met iedere hap of slok dichterbij de kern komt van wie u zelf bent.” Dit creatieve en vernieuwende concept komt uit de inspirerende koker van Hans van Wolde, chef en eigenaar van Brut 172. Hij kijkt terug op de start van zijn bedrijf en blikt vooruit op de toekomst.
Een project van
Business DevelopmentMeer weten?
Neem contact op
“De afgelopen jaren waren zeer uitdagend. Ik heb hierin niet alleen zelf veel geleerd, ook mijn team heeft zich enorm ontwikkeld en is flink gegroeid. Onze start was op zijn zachtst gezegd pittig. We hadden amper onze opening gevierd, toen de coronacrisis ons dwong de deuren weer te sluiten ...”
We besloten iedereen te houden
“Tijdens de coronacrisis kozen we er heel bewust voor om ons personeel te behouden. Op dat moment leek het financieel verstandiger om mensen te ontslaan, maar achteraf bleek het vasthouden aan het personeel zeker de juiste keuze. Ons kernteam staat nog steeds als een huis. Juist dankzij deze turbulente start hebben we veel vertrouwen over en weer opgebouwd. Dat is iets waar we nu van profiteren. Soms moet je gewoon even volhouden.”
Minder of juist meer?
Tegelijk is het minstens zo belangrijk om ook juist een stapje terug durven te doen, vindt Hans. “Zo besloten we op een gegeven moment om de lunch op maandag te laten vallen, zodat het personeel in principe vrij is op zondagen, maandagen en dinsdagen. We starten de week dan weer op woensdag met diner. Zo krijgen de medewerkers meer kans om van hun vrije tijd te kunnen genieten. Met als resultaat? Onze mensen verschijnen weer beter uitgerust en gemotiveerd op het werk. Dat zijn óók strategische keuzes.”
Hans voegt hieraan toe: “Sowieso besteden wij veel aandacht aan een goede work-life-balans. Want mensen maken het bedrijf. Ik kan het wel bedenken, maar het gaat om de mensen die het snappen, voelen en samen kunnen en willen uitvoeren.”



LIOF zag brood in Brut
Ook LIOF snapte het concept, voelde het succes hiervan aan en besloot samen met de Rabobank in Brut te investeren. Dit maakte de opstart en de beginjaren financieel haalbaar voor de ondernemers.
Toch een mooi moment
“Inmiddels gaat het goed”, vertelt Hans. Hij blijft bescheiden, want eigenlijk gaat het heel erg goed … “Op de meeste avonden is er geen plaats meer tot een jaar van tevoren. Ondanks het moeilijke begin, zijn we dus behoorlijk succesvol geworden. Dat hoop je natuurlijk wel – en je hebt niet voor niets een bepaalde visie waar je sterk in gelooft en 100% voor gaat – maar als het werkelijkheid wordt, is dat toch een mooi moment.”
“We bieden mensen een beleving. Waar wij zelf elke dag met plezier aan werken! ”


Samen met de nieuwe generatie
Brut is een beleving. Dat blijkt uit alles. Een beleving die Hans niet alleen heel graag deelt met zijn bezoekers, maar ook met de volgende generatie. Dat doet hij bijvoorbeeld met de Brut Academy. “Daar werken we nu hard aan. Zodat we jonge mensen kunnen opnemen binnen ons concept, kunnen opleiden en vooruit kunnen helpen. Ik geloof dat de eetcultuur zich voortdurend blijft ontwikkelen. Dat betekent ook dat we graag zien dat een nieuwe generatie hierin het voortouw neemt. Een generatie die staat voor kwaliteit, maar die ook weet te genieten van het nu, van het moment.”
Leven, wonen en werken
Aandacht voor de omgeving vindt Hans minstens zo belangrijk. “Voor de omgeving waarin we leven, wonen en werken. Dáár moeten we het van hebben. We evalueren de weg die we inslaan dan ook regelmatig. Zowel met ons kernteam als de rest van de mensen om ons heen. Als dat nodig is, staan we open voor veranderingen. En dan bedoel ik niet alleen aanpassingen in het menu, maar ook een nieuwe blik op het ontvangen van gasten bijvoorbeeld, of de inrichting van het pand of onze tuinen. Dit samen draagt allemaal bij aan de beleving.”
Maak het leven zelf nóg een beetje mooier
Tips voor andere ondernemers? Die heeft Hans zeker! “Blijf nieuwsgierig en blijf goed om je heen kijken. Doe zo inspiratie op, maar blijf wel altijd bij je eigen plan. Blijf trouw aan jezelf en vergeet nooit waar je vandaan komt. Probeer daarnaast de juiste mensen om je heen te verzamelen en te behouden. Leef het leven en maak het zo zelf nóg een beetje mooier!”
Wat was je blik vooruit toen je met Brut begon?
“Ons belangrijkste doel was om gasten het gevoel te geven dat ze als het ware even op vakantie zijn. Door ze een bijzondere, onvergetelijke beleving te bieden. En door er alles aan doen om dit waar te maken, tot in het kleinste detail. Dat willen we nog steeds. Alles moet kloppen: het lekkerste eten en drinken, heerlijk slapen, een inspirerend en rustgevend interieur. Maar ook de juiste geuren, juiste muziek en het beste personeel.”
Wat is nu je blik vooruit?
“Over 5 jaar hopen we dat het hotel met brasserie aan de overkant van Brut volop in bedrijf is. Dat de velden en tuinen rondom Brut en Brut Ensuite helemaal passen binnen het concept. Dat de Brut Academy waar we nu aan werken, staat als een huis. Zodat we jonge mensen kunnen opleiden en vooruit helpen. En natuurlijk dat de gasten ons nog steeds weten te vinden. En vooral: dat we nog steeds heel veel plezier hebben samen.”