In drie stappen
het juiste contact


50 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.

Vincent Burg 1.jpg

LIOF aan zijde van tech-pionier Accerion

‘We willen de hele wereld veroveren’

Vincent Burg, directeur Accerion

LIOF helpt deze ondernemer met:

LIOF hielp in de vroege fase van Accerion met de opzet van het bedrijf, het opstellen van contracten, administratie, sales en de (lange termijn) planning. Daarnaast investeerde LIOF in Accerion via het Participatiefonds en zij zullen een rol gaan spelen bij hun internationale expansie.


Een project van:

LIOF Participatiefonds

Over Accerion

Accerion ontwikkelt een positioneringstechnologie voor robots. Het gaat om een techniek die vooral binnen de logistiek en productie wordt gebruikt maar ook kansen biedt voor andere sectoren, bv de zorg en retail.

LIOF en Accerion

Robots die als mensen hun pad lezen en daar vervolgens zonder te botsen overheen rijden. Het klinkt nog altijd als iets futuristisch, maar dankzij de positioneringstechnologie van Accerion is het toch echt de werkelijkheid. Het bedrijf uit Venlo wil er de hele wereld mee veroveren en heeft daar met de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij LIOF een waardevolle partner mee aan boord.

,,We zijn inmiddels al zeven jaar met Accerion onderweg, maar ik word nog iedere keer enthousiast als ik vertel waar we mee bezig zijn.” Directeur Vincent Burg bewijst het met de bevlogenheid waarmee hij zijn verhaal vertelt. ,,Wij lossen een moeilijk technisch probleem op en zijn daarin de enige. Een enkeling heeft zich er ook aan gewaagd, maar niemand had succes. Dit is zo’n mooi avontuur. En het is nog leerzaam ook. LIOF is al sinds het eerste uur bij ons en daar spreekt ontzettend veel vertrouwen uit.''

Klik met LIOF was er al snel
,,Hoe wij met deze partij in contact zijn gekomen? Via HighTechXL uit Eindhoven. Vanuit hun grote netwerk koppelen zij ontwikkelaars van unieke technologie aan het ondernemerschap. In onze zoektocht naar investeerders presenteerden wij op hun demo day, waarop ook LIOF aanwezig was. We zijn met elkaar in gesprek geraakt en kwamen er al snel achter dat er een hele goede klik is.”

,,Wij willen met onze positioneringstechnologie een nieuwe standaard neerzetten. Op dit moment hebben we zo’n 1.500 robots met deze technologie in de markt, maar dat moeten er straks een miljoen zijn. Iets dat we hopen te bereiken door voet aan de grond in de VS te krijgen. We hebben daar net een salesmanager neergezet.”

Steeds meer flexibiliteit van robots verwacht
Het gaat hier om techniek die vooral binnen de logistiek en productie wordt gebruikt. Burg ziet dat de markt voor mobiele robots al een flinke tijd aan een enorme opmars bezig is. Er zijn robots in ziekenhuizen en winkels, binnen de beveiliging en inmiddels ook in de bezorging. ,,In de transportsector wordt eveneens veel zwaar en saai werk door robots uit handen genomen. Omdat we echter steeds meer van deze robots vragen, wordt er ook meer flexibiliteit van verwacht.”

,,Met onze infrastructuurvrije positioneringstechnologie kunnen we daaraan voldoen”, vervolgt Burg. ,,We hebben een camera met software ontwikkeld die naar de werkvloer kijkt en daar met submillimeternauwkeurigheid een kaart van maakt. Er komt geen GPS aan te pas. De robot met deze camera is dus geheel onafhankelijk van zijn omgeving en botst nergens tegenaan. Ook niet als drukke ruimtes snel veranderen. Daarmee lossen we veel problemen op. We bereiken de hoogste nauwkeurigheid in de industrie, iets dat vaak cruciaal is voor slimme automatisering.”

Technologie marktklaar maken als grootste uitdaging ooit
De directeur van de Limburgse pionier kan er prachtige cijfers mee overleggen. Accerion kent een groei van 100 procent per jaar, maar Burg benadrukt dat dit punt niet zonder slag of stoot is bereikt. Het marktklaar maken van dit unieke product is naar eigen zeggen zijn grootste uitdaging ooit geweest. ,,Omdat we de enige zijn die deze positioneringstechnologie ontwikkelt, moeten we daadwerkelijk alles zelf uitvinden. Er is geen voorbeeld. De stap van het demo-ontwerp naar een schaalbaar en reproduceerbaar product was dan ook enorm. Daar zijn we wel drie jaar mee bezig geweest.”

,,Drie jaar vol dillema’s”, vervolgt hij. ,,Je hebt een bepaalde som geld die je maar één keer kunt uitgeven. Dat is spannend en daarom noemde ik het eerder al een avontuur. Als ik startende ondernemers één tip mag geven, dan zeg ik dat ze niet bang moeten zijn om onderuit te gaan. Zie de lol in van je leermomenten.”

Investeerders moeten meebewegen
Dat Burg en zijn ruim twintig collega’s destijds de juiste keuzes maakten, blijkt uit het feit dat het techbedrijf inmiddels te boek staat als scale-up. Om daar te komen, is het volgens hem noodzakelijk dat investeerders tijdens het groeiproces met de onvermijdelijke ups en downs meebewegen. ,,LIOF is zo’n investeerder”, verzekert Burg. ,,ze hebben ons ook in de vroege fase geholpen met de opzet van het bedrijf, het opstellen van contracten, administratie, sales en de (lange termijn) planning. Het zorgde ervoor dat wij die kennis vervolgens in ons eigen tempo konden ontwikkelen.

In de vervolgronde investeerden ze opnieuw. Ze zien onze potentie.” Zelfs corona deed de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij niet van gedachten veranderen. ,,De crisis had als gevolg dat het langer duurde voordat we tractie in de markt hadden. De ontwikkeling van onze producten verliep ook langzamer dan gehoopt, maar LIOF was er om ons op meerdere vlakken te ondersteunen.”

LIOF speelt rol in internationale expansie
LIOF zal eveneens een rol gaan spelen bij de internationale expansie van Accerion. ,,Ze helpen met het vinden van de juiste investeerders die ons internationaal op de kaart kunnen zetten.”

“In de komende maanden, na de afronding van de series B financiering, gaan we maximaal inzetten op groei.” Uiteindelijk is het doel van LIOF om een mooie exit te maken en onder andere om die reden hopen we zoveel mogelijk waarde samen te genereren.”

Deze testimonial is van mei 2022.

Deel deze pagina

Vragen?

Gaby Zandbergen
Contactgegevens opslaan (vcard)
Bel me terug
Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam: