In drie stappen
het juiste contact


70 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.

Altijd lente met duurzame innovatie op eigen bodem

‘Van eigen bodem, lekker, gezond en residu-vrij’

Thomas Baars, founder en CEO Semper Vere

LIOF helpt deze ondernemer met:

LIOF was direct enthousiast om te investeren in deze startup op Limburgse bodem. Lenn Houbiers, investment manager bij LIOF: “De Circulaire Indoor Farm is een volledig gesloten kas vol kennis en innovatie. Hiermee kan SemperVere het hele jaar door een hoogwaardige en consistente kwaliteit produceren, tegen stabiele, concurrerende kostprijzen. Zonder gewasbeschermingsmiddelen, fossiele brandstoffen en uitstoot van CO2. Annemoon Borst, investment manager bij LIOF: "De restwarmte die hierbij vrijkomt, kunnen zij ook nog eens inzetten om de warmtevraag van derden te verduurzamen. Kortom, voor ons bijna een no-brainer.”

Een project van
LIOF Participatiefonds
Meer weten?

Over Semper Vere

Je kunt niet meer zonder leafy greens in je slaatje, op je broodje of als garnering. Lekker, gezond en helemaal on trend. We rekenen er dan ook op dat onze knisperende slablaadjes en verse basilicum jaarrond beschikbaar zijn en geen ‘nasties’ bevatten. En natuurlijk dat ons groenvoer de bank niet breekt. Dat is wat SemperVere heel goed begrijpt. Deze innovatieve startup teelt kruiden en slasoorten vanuit een circulaire indoor kas in Venlo. Op eigen bodem. Duurzaam, gezond en slim. 

LIOF en Semper Vere

Oprichters Thomas Baars (CEO) en Thijs Maathuis (CTO) vertellen ons meer: “Wij telen het hele jaar door kruiden en slasoorten. Dat doen we zonder pesticides, fossielvrij en klimaatpositief. Zo bieden we een duurzame oplossing voor de groeiende vraag naar kruiden en bladgroenten.” 

Verse kruiden en babyleaf: het hele jaar door 

Thomas: “Wij bouwden een leegstaande kas van 2,5 hectare om tot een gesloten en volledig gecontroleerde teeltlocatie. Hier produceren we nu meer dan 1 miljoen plantjes per week, zoals basilicum, bieslook en gemengde babyleaf salade.” 

Weer of geen weer: altijd een perfecte smaak

Traditionele telers op open veld of in kassen hebben het steeds moeilijker om de klimaatextremen het hoofd te bieden, terwijl steeds meer gewasbeschermingsmiddelen (gelukkig) in de ban worden gedaan. Hierdoor komt de beschikbaarheid en kwaliteit steeds meer in het gedrang. Dankzij de gesloten kas heeft het bedrijf de volledige controle over teeltomstandigheden - onafhankelijk van het weer. “Zo kunnen we perfect sturen op de beste smaak- en kraakbeleving”, legt Thomas uit. “Kruiden zoals basilicum zijn tot 10 dagen houdbaar, onze babyleafs zelfs tot 3 weken. We telen het hele jaar door op eigen bodem, en dat ook nog eens tegen marktconforme prijzen.”, voegt Thijs toe. Inderdaad, niet onbelangrijk.  

“Zoveel meer dan sla en kruiden alleen”

Een sterke samenwerking voor de toekomst

Thomas en Thijs zijn erg te spreken over de samenwerking met LIOF: “LIOF is een oprechte en inhoudelijk zeer betrokken sparringpartner. Zowel strategisch-financieel, maar ook op gebied van bijvoorbeeld commercie en organisatie denkt LIOF constructief mee.”

“We kijken al naar nieuwe locaties en mogelijkheden 
in het buitenland”

Wie basilicum zegt …

SemperVere  zit niet stil en werkt hard aan nieuwe ontwikkelingen. Thomas: “Met steun van het LIOF Participatiefonds bouwen wij aan een innovatiehub voor nieuwe ontwikkelingen en co-creaties met partners. Daarnaast overstijgt huidige klantvraag ruimschoots onze capaciteit, dus loopt er nu een crowdfunding camapgne om onze teeltcapaciteit in Venlo flink uit te breiden. Dat doen we via DuurzaamInvesteren.nl. Door voor deze financieringsmethode te kiezen, kan iedereen (zowel particulier als professioneel) meeprofiteren van onze groei.” 

 

Thijs: “Daarnaast kijken we naar nieuwe producten, zoals bessen, peulgewassen en farmaceutische gewassen, en nieuwe locaties, ook internationaal. Ook onderzoeken we hoe we met soft- en hardwareoptimalisatie het rendement van de farms nog verder kunnen maximaliseren. Vervolgens willen we onze kennis dan ook aanbieden aan andere tuinbouwondernemers die circulair willen gaan telen.” 

 “Duurzaamheid moet ecologisch én economisch haalbaar zijn”

Tips voor andere ondernemers? 

Die heeft Thomas zeker. Eén daarvan is: “Zorg dat de kern van je idee klopt. Voor ons is dat een lang houdbaar, kwalitatief hoogstaand product dat betaalbaar is en het hele jaar door verkrijgbaar. Duurzaamheid is daarbij een criterium, geen doel op zich. Richt je je alleen op duurzaamheid, maar voldoe je niet aan de kern van je propositie? Dan komt de marktacceptatie van je product - of de prijs - op de lange termijn altijd onder druk. Kortom, echte duurzaamheid moet ecologisch én economisch zijn. Alleen dan is het toekomstbestendig.”

 

Zo speelt de Circulaire Indoor Farm (CIF) in op de 4 actuele transities in Limburg

Energie

De CIF is CO2-negatief. CO2 is een voedingstof die normaal in de kassen wordt geblazen. Om een kas te koelen, worden luchtramen opengezet en ontsnapt 90% van de ingeblazen CO2. Door het gesloten systeem van de CIF blijft de ingeblazen CO2 opgesloten in het systeem (en verlaat de farm enkel door opgenomen te zijn in de plant). Deze CO2 wordt afgevangen uit de buitenlucht en geconcentreerd in de kas ingeblazen. 

Circulariteit

SemperVere geeft leegstaande kassen en equipment een nieuwe bestemming. Ook hergebruikt de farm reststromen volledig, zoals substraat, water en absorbeert ze CO2 uit de buitenlucht. En op termijn ook restwarmte. 

Gezondheid

De farm gebruikt geen gewasbeschermingsmiddelen en voorkomt microbiologische besmetting. De producten zijn langer houdbaar en houden voedingswaarden beter vast. 

Digitalisering

De Circulaire Indoor Farm is datagedreven . Dat betekent optimale controle en efficiëntie. Schaarse groene vingers zijn niet nodig!

www.sempervere.com

Meer weten?

Contactgegevens opslaan (vcard)
Bel me terug
Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam:


LIOF nieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, trends en events die interessant zijn voor ondernemend Limburg?