In drie stappen
het juiste contact


70 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.

Blog Annemoon Borst LIOF investment manager
BLOG

De juf met de rode pen

Wendy Willems, teamleider business development LIOF

'De juf met de rode pen.' Ik heb het meer dan eens gehoord. Waarom heeft dit eigenlijk een negatieve ondertoon? De ondernemers waarmee ik samenwerk zijn volgens mij altijd blij met het resultaat: een solide, volledig businessplan gevolgd door hopelijk een goedgekeurde aanvraag voor een subsidie of financiering!

Waarom dan toch 'de juf met de rode pen'? Als ondernemer heb je vaak een technische, academische of juist vakinhoudelijke achtergrond en ervaring. Dat betekent ook vaak dat je een andere bril op hebt dan bijvoorbeeld een investeerder of iemand uit een beoordelingscommissie. Als business developer kan ik helpen breder en marktgerichter te kijken.

Dat moet ik even opzoeken hoor...

Dat geldt ook voor mij. Als buitenstaander zonder inhoudelijke kennis zie ik al snel wat er mist in een plan. Moet ik bij iedere alinea minimaal 1 keer googelen wat een bepaalde term betekent? Dat is vaak geen goed nieuws. Ook een investeerder of commissielid heeft vaak niet alle kennis in huis om de soms veel te technische plannen te begrijpen. Of simpelweg: geen tijd. Een paar rode strepen kunnen je plan dan al snel duidelijker maken ... 

Wat wil een investeerder horen? 

Sinds 3 jaar is LIOF 1 van de initiatiefnemers van MedLim. Een acceleratieprogramma voor medtech startups over de hele wereld. Zelf heb ik veel interesse in gezondheid, maar geen medische of technologische achtergrond. Mijn rol is dan ook niet om ondernemers te vertellen hoe zij een klinische studie opzetten. Daarvoor werken we samen met onder andere Medtronic Bakken Research Center en andere partners. Wat ik wél doe, is ondernemers uitleggen wat een investeerder wil horen. Of ik breng hen in contact met investeerders of andere stakeholders, zoals een key opinion leader uit het ziekenhuis.   

Zorg dat je weet wat je klant wil

Het is ontzettend belangrijk om juist heel vroeg in het ontwikkelproces al met je potentiële klant te gaan praten. En dan bedoel ik niet met 1 of 2 mogelijke klanten, maar met een stuk of 40. Dit is iets wat veel ondernemers vergeten. Misschien herken je dit wel: je wil graag van start gaan, verder, door naar de volgende stap - en niet te veel tijd besteden aan deze eerste fase. Terwijl juist die fase zo belangrijk is. 

Dat betekent vooral: goed luisteren

Ga je wel in gesprek? Dan betrap je jezelf er misschien op dat je vanuit je enthousiasme honderduit praat over je vinding of technologie. Prachtig natuurlijk. Maar in die opstartfase moet je juist heel veel vragen stellen. En zo goed mogelijk luisteren. Luisteren of die klant wel echt een probleem heeft dat jij oplost met jouw idee. Is je product bijvoorbeeld erg duur om te ontwikkelen, maar is het alleen een ‘nice to have’ voor de klant? Dan is de kans klein dat die klant bereid is ervoor te betalen. Dat wil je op tijd ontdekken.



“Een paar rode strepen kunnen je plan vaak juist duidelijker maken! 
 

MedLim

Op de foto zie je het team van MedLim én de deelnemers van de editie 2023.

Prachtig om te zien hoeveel dit kan opleveren

Ik leer ondernemers onder andere om dit marktonderzoek op het juiste moment en de juiste manier te doen. Vorig jaar doorliep ik dit proces met een cardiologe. Ik stond ervan versteld hoe iemand die zo goed is in haar vak, ook zo goed is in dit marktonderzoek. Ze zette haar netwerk in en binnen een aantal weken had ze een database aan informatie opgehaald. Dit helpt haar nu om te kiezen welke eigenschappen het product in de beginfase wel en niet moet bevatten om het probleem van haar toekomstige klanten op te lossen. Daar word ik zo enthousiast van! En ik vind het prachtig om te zien hoe ze hier de vruchten van plukt, zowel in de ontwikkeling van het product als de gesprekken met investeerders.

Wie (nog) niet sterk is, moet slim zijn

Natuurlijk, als ondernemer kun je niet én de techneut én de onderzoeker én de financieel expert én de marketingmanager zijn. Het is dan de kunst om een team om je heen te verzamelen om je aan te vullen op die gebieden waar je zelf niet zo sterk in bent. Ook ik ben graag part of the team. Het is juist mijn doel om jou als ondernemer nóg beter te maken. En daarvoor zet ik met alle liefde een paar strepen!

Deel deze pagina

Meer weten?

Contactgegevens opslaan (vcard)
Bel me terug
Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam:


LIOF nieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, trends en events die interessant zijn voor ondernemend Limburg?