In drie stappen
het juiste contact


70 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk en financiering op weg naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg.

Op volle vaart vooruit

"Digitale techniek is voor ons geen doel op zich, maar het helpt ons om precies te weten wat er speelt in het bedrijf"

David van de Runstraat, Rederij Cascade

LIOF helpt deze ondernemer met:

een subsidie vanuit het InnovatieProject. Dit is onderdeel van het programma LimburgToerisme. Via ons programma LimburgToerisme kunnen wij jou helpen om jouw innovatief idee of proces een stap verder te brengen en zo jouw bedrijf te laten groeien. Bij LIOF doen we dat altijd met het oog op een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg. Wij richten ons met dit programma op ondernemers in de sector toerisme & recreatie.

Over Rederij Cascade

Rederij Cascade begon niet in Maasbracht, waar de 2 schepen nu liggen. Het begon 40 kilometer zuidelijker in Maastricht bij Rederij Stiphout. De ouders van David komen uit de beroepsvaart. In 2000 verkochten zij hun schip, maar stilzitten was niets voor de vader van David. Die wilde toch graag iets om handen. In 2002 startte hij met David Rederij Cascade. Voor vader deels een hobby, voor zoon een mogelijkheid om iets op te bouwen voor zichzelf. Bij Rederij Stiphout in Maastricht hadden ze een schip dat ze konden overkopen. Meneer Stiphout bood niet alleen zijn schip aan, maar ook zijn kennis. “Meneer Stiphout was inspirerend. Hij liet zien dat er echt potentie zit in de Maasplassen.” David zorgde voor de horeca, zijn vader voer het schip. Een marketingachtergrond hadden ze beide niet. Maar het succes spreekt voor zichzelf. Ze hadden de wind in de zeilen en kochten in 2005 hun tweede, nog grotere schip. 

Op de foto: schipper Wim van Komen

LIOF en Rederij Cascae

 

Van schipper naar pionier

Het ondernemen beviel David erg goed. Hij merkte al snel dat gastvrijheid, maar zeker het ondernemen echt een vak is. “Ik merkte dat ik het echt leuk vond om beleid te schrijven. Hoe konden we het niet alleen beter, maar ook efficiënter maken? Waar zitten de mogelijkheden?” Met zijn vader discussieerden ze over ideeën, maar David werkte de ideeën verder uit. 

David was klaar voor meer: investeren, groeien, vernieuwen, uitdaging. David en zijn vader verschilden hierin van mening. Samen komen ze in 2013 tot de beslissing dat David alleen verder gaat met Rederij Cascade. “Ik ben hem heel dankbaar. We mogen trots zijn op wat we hebben gerealiseerd en met beide benen op de grond zijn gebleven.” 

Gelukkig hoeft David het nu niet alleen te doen. Sinds 2004 werkt zijn partner Bianca mee in het bedrijf. Sinds 2023 runnen ze samen de rederij. Zij steunt hem in al zijn plannen. "Gelukkig maar, want de groei en investeringsplannen van de afgelopen tien jaar waren lang niet altijd vanzelfsprekend", vertelt David.

Rond de tijd dat Bianca samen met David de rederij ging runnen, was het economisch klimaat minder gunstig. En tegelijkertijd nam ook de concurrentie toe. Een lastige tijd, maar David voelde het wel wringen: “die ontwikkeling moest nu komen.” Dit begon bij het automatiseren van processen. De eerste stap hierbij wat het laten bouwen van een online bookingsportaal met een nieuwe website. Een grote uitgave waarvan mensen niet snapten dat hij die deed. Maar David wist beter: “Hier hebben we oneindig lang profijt van. En dat blijkt ook echt zo te zijn.”

Op de foto: Marcel de Reuver (links) en Nigel Kok (rechts)

De Maasplassen 100% beleven


Na het bookingsportaal pakte David door: “Digitale techniek is voor ons geen doel op zich, maar het helpt ons om precies te weten wat er speelt in het bedrijf. Hoe beter wij dit weten, hoe beter we 100% kwaliteit kunnen leveren. We blijven natuurlijk wel een bedrijf dat beleving verkoopt ” David vertelt over zijn 2 digitale innovaties die vooral de beleving van de bezoeker versterken. “We verrijken wat je buiten ziet tijdens de rondvaart met een app. Dat doen we bijvoorbeeld met augmented reality. Je legt hiermee een laag over de werkelijkheid heen. Bezoekers krijgen met deze app foto’s, video’s en luisterfragmenten over het uitzicht heen. Hiermee bieden we nóg meer het verhaal van de regio aan en zetten we Limburg centraal in ons product.”
David weet dat niet iedereen zit te wachten op een app. “Zij willen vooral genieten van het uitzicht dat daar voor ze te zien is. Voor hen is de toelichting bij het uitzicht erg belangrijk. Dit namen we daarom ook mee in ons project. Met behulp van GPS vertelt een digitale kapitein automatisch een mooi verhaal over de omgeving. Maar hoe leuk zou het dan zijn als je de schermen aan boord inzet? Dat je de kapitein ziet, wanneer je hem hoort spreken.” De stem van de kapitein en het mondje op het scherm moeten natuurlijk synchroon lopen. Dit systeem heet het narrow casting systeem.” 

David hobbelt niet achter iemand aan. Hij vaart liever zijn eigen koers: “De inzet op verrassing en beleving past in de strategie dat we meer willen concurreren op onderscheidend vermogen dan op prijs. Bij veel rederijen hoor je tijdens de audiotour steeds dezelfde lijzige stem met klassieke stukjes muziek er doorheen. Wij hebben gedurfd met onze kapitein af te stappen van dat stereotiepe beeld.”

“Daantje, aangenaam”

Varen met Rederij Cascade is voor alle leeftijden. “In de app zit ook een spel. Hiermee hengelen kinderen vissen uit de Maasplassen. Deze verzamelen ze dan weer in hun eigen vijvertje, die ze kunnen projecteren in de ruimte via de app. Zo lopen ze op de vloer om hun eigen visvijver heen.” Bij dit spel creëerden Cascade ook een personage. “Dat is onze Daantje geworden. Het leuke is dat Daantje ook een fysieke rol speelt bij Cascade. Die loopt namelijk als mascotte op het schip rond. Zo kom je Daantje overal tegen en creëren we een thema.” 

Deze 2 innovaties brachten ze onder in een apart bedrijf: Cascade Projects BV. Cascade Project levert aan Rederij Cascade. “Rederij Cascade is dus eigenlijk de proeftuin van Cascade Projects.” David hoopt dit stuk techniek schaalbaar te maken en zo te vermarkten aan andere partijen. Hoewel David zelf aan het stuur staat van deze ontwikkelingen, haalt hij veel inspiratie uit zijn kinderen. “Ze zijn de perfecte proefpersonen voor Daantje. Maar ze kunnen ook kritisch kijken naar wat verder nog bij kan dragen aan de unieke waarden van Rederij Cascade.”

Foto: Lucas van de Runstraat als Daantje

Groener dan groen


Cascade is de groenste rederij van Limburg. In 2021, midden in de coronacrisis zag David de kans om zijn motoren te vernieuwen. Toen kwam RVO met subsidieregeling om de binnenvaartvloot te verduurzamen. “Het leek een ver-van-m’n-bedshow, onze motoren waren nog in hartstikke goede staat.” Toch ging David ermee aan de slag. Het resultaat mag er zijn: de schepen van Cascade hebben nog nauwelijks stikstof- en fijnstofuitstoot. Ook aan de CO2 uitstoot wordt gedacht. “Onze motoren zijn geschikt voor alternatieve brandstoffen. Die zijn op het moment nog te prijzig, omdat ze schaars zijn. Voor nu geven we per liter getankte brandstof een extra afdracht waarmee we mee-investeren in CO2-besparende maatregelen en projecten.  We compenseren zo onze CO2 uitstoot met die investeringen. Hiermee voldoen we eigenlijk al aan de doelen van Green Deal, die voor 2050 zijn gesteld.”

Ook voor een waardig afscheid

Tijdens de coronacrisis waren er natuurlijk geen feestjes te organiseren. Toch ontving David gasten, maar wel op een hele nieuwe manier. “We organiseren asverstrooiingen over het water. Dat is echt heel bijzonder. Voor mensen die iets hebben met water, of waarbij het in het geloof past om de overledenen via het water een rustplaats te geven. We hebben er inmiddels een vast team voor. Dat zorgt voor herkenning en vertrouwen. Wij zijn er om te voorzien in mogelijke rituelen, al zijn we daar lang niet altijd bekend mee. We willen echt op één lijn komen met de klant. Ondertussen weten we een unieke setting neer te zetten. Mensen hebben behoefte aan een mooi en waardig afscheid. Het is prachtig dat te kunnen bieden.”

Een glaasje op de valreep

David heeft ook zeker nog tips voor ondernemers in de sector toerisme en recreatie. Zo laat hij weten dat het ook wel fijn is om een winterdipje te hebben. “Dan heb je tijd om je creativiteit te ontplooien. Denk je dat je het niet alleen aankunt? Ga dan vooral praten met derden: met een bank of met LIOF. Vaak is er iemand bij die je nét even dat advies kan geven dat je nodig hebt. Ga uit van je eigen kracht en zet in op onderscheidend vermogen. Dan ben je naar mijn idee aan het ondernemen.” En daar proosten wij graag op.

Fotografie: Ron Wiersma (www.ronwiersma.nl)
 

#

Een magazine vol inspirerende verhalen

Het programma LimburgToerisme heeft de afgelopen drie jaar een stevige impuls gegeven aan de groei en innovatiekracht van deze sector in Limburg. In dit magazine, de Morgen, lees je een greep uit de vele verhalen van ondernemers die wij hebben mogen ondersteunen vanuit dit programma.

Magazine aanvragen

Meer weten?

Contactgegevens opslaan (vcard)
Bel me terug
Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam:


LIOF nieuws

Altijd op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, trends en events die interessant zijn voor ondernemend Limburg?