Visuele identiteit
Merkgids
Een merk is wat er door het publiek gedacht, gevoeld en ervaren wordt bij een bedrijf. Een visuele identiteit bestaat uit de zichtbare elementen van je merk: het logo, je kleurenpalet, stijl van fotografie e.d. Het draagt bij aan de merkbeleving en zorgt ervoor dat mensen zich emotioneel betrokken voelen bij het merk. Voor LIOF hebben we onze visuele identiteit vastgelegd in deze merkgids. Zodat we altijd en overal op dezelfde wijze naar buiten treden.
Hoe pas ik deze toe?

Logo en pay-off
Het LIOF-logo bestaat uit vier groen kapitale letters en staat bij voorkeur vrijstaand op een gele uitingsvorm (bijvoorbeeld de factsheet). Maar als dit niet mogelijk is, staan de vier groene kapitale letters in een geel schild (bijvoorbeeld onze website en visitekaartjes). Van deze stand-alone versie van het logo bestaat er een versie zonder en met pay-off. Onze pay-off is: Voor ondernemend en innovatief Limburg. Deze pay-off wordt alleen gebruikt in de factsheets en programmagerichte advertenties.
Kleur versie
Zwart-wit versie
Mono versie
Logo downloads
Zwart-wit versie
Mono versie
Kleuren
LIOF herken je vooral aan de kleur geel in combinatie met groen, zwart en wit. Voor sommige uitingen is dit primaire kleurenpalet uitgebreid met een secundair palet. Dit palet is altijd ondersteunend aan het primaire palet, en mag dus nooit de boventoon voeren.
Primaire kleuren
LIOF geel
Pantone uncoated (bij voorkeur gebruiken)
Pantone® Yellow U
Pantone coated (indien uncoated papier niet mogelijk is)
Pantone® Yellow C
RGB 255 - 232 - 0
HEX F9 E5 45
CMYK 0 - 0 - 100 - 0
Plakfolie Avery® Super Cast 900 / Pantone Yellow
Sikkens verf / RAL RAL 1018
LIOF geel
Pantone uncoated (bij voorkeur gebruiken)
Pantone® 361 U
Pantone coated (indien uncoated papier niet mogelijk is)
Pantone® 361 C
RGB 75 - 175 - 70
HEX 40 A3 3D
CMYK 80 - 0 - 100 - 0
Plakfolie Avery® Super Cast 900 / Avery 907
Sikkens verf / RAL RAL 6018
Secundaire kleuren

Typografie
De huisstijlletter van LIOF is de Brando Sans, ontworpen door letterontwerper Mike Abbink (boldmonday.com). Brando Sans heeft eigentijdse humanistische kwaliteiten, die zijn vereenvoudigd met een bruikbaarheid die geschikt is voor branding, redactioneel ontwerp en digitale ervaringen.
Het lettertype kan niet worden overgedragen aan bureaus. Ontwerpers die werken voor LIOF moeten het lettertype aankopen.
Brando sans is hier verkrijgbaarOndernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Alternatieve fonts
Er zijn uitingen waarvoor het Brando lettertype niet mogelijk is, omdat dit lettertype niet op elke computer beschikbaar is. Denk hierbij aan onze Word-sjablonen, Email handtekening en digitale nieuwsbrief. Bij deze uitingen kiezen we voor het Helvetica lettertype. Bij onze PowerPoint presentaties kiezen we voor het Verdana lettertype. Beide lettertypes zijn rechtenvrij en beschikbaar op elke computer.
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Ondernemen
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
Tekst kleurgebruik
Welke letterkleur op welke achtergrondkleur mogelijk is binnen het LIOF-kleurenpalet zie je in onderstaand visueel overzicht.
Zwarte tekst op geel is altijd toegestaan
Groene teksten op geel is toegestaan, behalve kleine corpsen (kleiner dan 18 pt)
Witte teksten op groen is altijd toegestaan
Gele teksten op groen is alleen toegestaan bij grote corpsen (groter dan 17 pt)
Groene teksten op lichtgeel is alleen toegestaan bij grote corpsen (groter dan 26 pt)
Zwarte teksten op lichtgroen is altijd toegestaan
Groene teksten op lichtblauw is alleen toegestaan bij grote corpsen (groter dan 26 pt)
Groene teksten op blauw is alleen toegestaan bij grote corpsen (groter dan 26 pt)
Illustraties en iconen
LIOF heeft diverse illustraties en iconen om haar activiteiten, employer branding en positionering, nationaal en Euregionaal, visueel te kunnen duiden. Deze illustraties en iconen worden vooral gebruikt in de website. Ze zijn simplistisch, maar krachtig, en altijd opgebouwd vanuit het corporate kleurenpalet. Bijgaand een aantal voorbeelden.
Fotografie
LIOF heeft diverse fotografie. Onderstaand zie je een aantal voorbeelden. Wil je de fotografie graag voor iets gebruiken? Neem contact op met onze communicatie afdeling.
Vragen?
Vragen over de huisstijl of hoe je deze in kan zetten? Onze communicatie afdeling helpt je graag verder.




