Vind een adviseur

50 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk, financiering en wat nu actueel is.

21 oktober 2020

Internative: een platform dat matcht!

Iron Brands, co-founder & Head of Business Development, beschrijft hoe stageplatform Internative is ontstaan. Als student liep Iron zelf tegen een probleem aan: hij wilde stage lopen tijdens zijn Master Sustainable Finance aan de UM, maar had geen idee hoe hij dit moest regelen. Iron vertelt hoe zijn idee is uitgegroeid tot startup met een gevalideerde waardepropositie.

Internative.jpg
Dit gaat ‘m worden

Wie heeft het niet… Een idee waarvan je denkt “Wow, dit is echt een leip idee. Als ik hier een bedrijf van zou maken, dan zou ik makkelijk bakken met geld kunnen verdienen”... Iedereen toch?  

Wij in ieder geval wel in de zomer van 2019 en dat zag er zo uit: Een student (ik) die het lastig vond om een vette afstudeerstage te vinden en twee anderen, Berke Verhey & David Noorthoek, die het met deze student eens waren. Vervolgens is dit gevoel blijven hangen en bedachten we die zomer het volgende: “Kunnen we niet gewoon zelf een stageplatform bouwen met alleen maar vette stages, waarop studenten heel easy kunnen connecten met de bedrijven?”
 
Daarop zijn we met z’n drieën een eenvoudige opzet gaan maken voor een businessplan en vervolgens hebben we dit voorgeschoteld aan mijn voormalig stagebedrijf. Het idee werd met belangstelling ontvangen, aangezien het bedrijf ook moeite ondervond met het aantrekken van nieuwe interns. “Here we go!”, dachten we, “Dit gaat ‘m worden”.
 
Zonder bewijslast, kritische vragen, uitgebreid markt- en klantonderzoek en een businessmodel zijn we in oktober 2019 live gegaan met onze eerste versie: een online platform waarop bedrijven stagevacatures kunnen plaatsen. Hierop konden studenten reageren via een WhatsApp-integratie. Klinkt hip en dat was het ook wel, maar uiteindelijk klopte de propositie niet helemaal. In december van dat jaar hadden we een handjevol klanten, waarvan een aantal gratis en een kleine selectie betalend.
 
Uit de feedback die we ontvingen bleek dat bedrijven wel degelijk op zoek waren naar een oplossing om studenten beter te bereiken, maar onze succesrate, het businessmodel en de pricing sloten niet aan bij de wensen. Studenten, op hun beurt, gaven aan dat ze onze website graag wilden gebruiken, maar er moesten meer vacatures online komen om uit te kunnen kiezen.

LIOF to the rescue

Omdat Internative op zoek was naar netwerk, begeleiding en startkapitaal besloten we in januari 2020 de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij te benaderen. LIOF geloofde in het concept, maar vooral ook in ons. Internative kon een kleine lening afsluiten en mocht vanaf april deelnemen aan het Investor Readiness Program (IRP). In 10 weken werd de onderneming hierin teruggebracht tot z’n kern en daarna weer zorgvuldig opgebouwd, zodat het daarna in aanmerking kon komen voor een externe financiering.
 
Het programma staat onder de bezielende leiding van Gijs van de Molengraft & Stephan Botz. Door de wol geverfde ondernemers en mentoren, die al honderden startups hebben zien slagen en falen. Geen blad voor de mond, hard maar fair en vooral constructief werken zij samen met je aan de businesscase en propositie. 

Rollercoaster 

Iedere week staat in het teken van een ander aspect van je bedrijf. Je propositie komt als eerste aan bod. “Welk probleem probeer je nou eigenlijk op te lossen en voor wie? En waarom is jouw oplossing beter dan de bestaande oplossingen?” Daarna volgden de modules focussend op klant-gesprekken, koop-gesprekken, businessmodel, team & finance. 10 modules in 10 weken. 
 
Het IRP forceerde ons vooral kritisch na te denken over onze business. Iedere week stapten we op maandagochtend in een rollercoaster en zaten we rond woensdagmiddag op het dieptepunt: “David, waarom zijn we dit bedrijf überhaupt begonnen?” Om uiteindelijk vrijdag toch weer het idee te krijgen dat je als team enorm veel vooruitgang geboekt hebt. 
 
Door de benadering van het IRP ga je terug naar de kern en wordt er gezorgd dat de basis goed staat en zo nodig wordt aangepast. Vervolgens ga je onderzoeken in welke levensfase je bedrijf zich bevindt en welke de mijlpalen daarbij horen. Je leert te focussen op die mijlpalen, zodat je als ondernemer je tijd optimaal benut en niet in zaken steekt die tot dan toe niet relevant zijn. 

Acties moeten matchen met je levensfase

Een voorbeeld hiervan is marketing. Zoals iedere startup wilde Internative ook aan marketing doen. Google Ads kopen om je product onder de aandacht te brengen of inzetten op zoveel mogelijk volgers op social media kanalen. Echter behoort deze activiteit niet tot de kerntaken van een ondernemer met een bedrijf in levensfase 1 & 2. 
 
Gedurende levensfase 1 ga je op zoek naar een klantsegment met hetzelfde probleem en valideer je de best mogelijke oplossing voor dat probleem. In levensfase 2 ontwikkel je een standaard product dat verkoopbaar is en klanten daadwerkelijk kopen via hetzelfde schaalbare verkoopproces.
 
In de 10 weken dat we IRP hebben doorlopen zijn we als bedrijf en team enorm gegroeid. Een duidelijke propositie, een werkend businessmodel en een ideaal klantprofiel. Inmiddels, vier maanden verder, zitten we midden in levensfase 2 en is ons team gegroeid tot 6 man.
 
Met een nieuw platform, gebouwd in co-creatie met studenten en klanten, een klantsegment dat aansluit bij onze propositie en hetzelfde schaalbare verkoopproces zijn we hard op weg naar levensfase 3: een gepositioneerd bedrijf met een bewezen service.
 

Meer over Internative

Hulp nodig?

Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam: