Vind een adviseur

50 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk, financiering en wat nu actueel is.

mifood-7264.jpg

Lekkere en gezonde smoothies voor iedereen 2


‘De meeste mensen hebben moeite om de benodigde dagelijkse hoeveelheid groente en fruit tot zich te nemen, wij maken het gemakkelijk’

Raymond Nolet, oprichter en directeur van MiFood

LIOF helpt deze ondernemer met:

Om verder te onderzoeken welke soorten groenten en fruit, of ‘rassen’, hoge percentages bioactieve stoffen bevatten, zocht MiFood contact met LIOF. Raymond: “LIOF hielp ons met de adviesaanvraag om dit onderzoek te kunnen uitvoeren en ondersteunde financieel in het project. Daarnaast was zij een waardevolle sparringpartner.” 

Over MiFood

Slechts 5 procent van de Nederlanders eet genoeg groenten en fruit per dag. Dit tekort kan leiden tot verschillende welvaartsziektes. Daar wilde MiFood wat aan doen. Door de weerstand van de consument tegen deze ziektes te verhogen. Dat doet deze gepassioneerde startup sinds haar oprichting in 2017 onder andere met ‘Joycies’. Oftewel, lekkere en gezonde smoothies voor iedereen. 

LIOF en MiFood

Jij kiest toch ook liever voor gemak?

Mensen kunnen ervoor kiezen om die gezonde voeding zelf te kopen, te bereiden en te eten. Maar dat kost veel tijd en energie. “Bovendien moet je goed weten wat je doet”, voegt Raymond toe: “Als je bijvoorbeeld broccoli iets te lang kookt, zijn de bioactieve stoffen afgebroken. Daarom verwachten wij dat veel mensen liever voor het gemak en de zekerheid van onze producten kiezen.” 

Je bent in 1 keer klaar

Raymond legt uit waarom het product zo makkelijk én gezond is. “Ons eindproduct bevat 250 gram groenten en fruit, gebotteld in 250 ml 'Joycie'. Daarnaast bevatten de smoothies de juiste bioactieve stoffen om je weerstand te verhogen. Je bent dus in 1 keer klaar, zonder na te hoeven denken.”

Hoe gezond zijn appels en bramen? 

Om verder te onderzoeken welke soorten groenten en fruit, of ‘rassen’, hoge percentages bioactieve stoffen bevatten, zocht MiFood contact met LIOF. Raymond: “LIOF hielp ons met de adviesaanvraag om dit onderzoek te kunnen uitvoeren en ondersteunde financieel in het project. Daarnaast was zij een waardevolle sparringpartner.”

Raymond is erg te spreken over het resultaat van dit onderzoek: “In het project keken we naar de verschillende bioactieve stoffen in appels en bramen. Hoe kunnen we het effect van het mengsel op de gezondheid zo groot mogelijk maken? Daar zijn we in geslaagd!” 

"Je kunt op een makkelijke manier gezonder eten"
 

Voor een betere weerstand

Ook LIOF is enthousiast over de samenwerking. Frans Broeders, sector developer agrofood: “Het project is gericht op een gezondere samenleving. Waarin je - preventief en proactief - je weerstand tegen een aantal welvaartsziektes verhoogt. Simpelweg door 250 gram Joycie per dag te drinken, kan de consument de 500 gram die zij nodig heeft, makkelijker realiseren. Zo’n waardevol initiatief steunen wij graag.” 

Brightlabs onderzoekt wat er precies in het lichaam gebeurt

MiFood werkt daarnaast actief samen met onderzoekslaboratorium Brightlabs op de Brightlands Campus Greenport Venlo. Raymond: “Het is nu zaak dat we veel meer in detail gaan onderzoeken wat de juiste samenstelling is voor verschillende mensen.” Voor dit deel hebben we een opdracht gegeven aan Brightlabs. “Zij onderzoekt de bioactieve stoffen van verschillende soorten groente en fruit, zowel rauw als bewerkt.” 

Het onderzoekslaboratorium kan vervolgens laten zien of het product gezond is én of het lichaam de stoffen opneemt. Dit laatste maken zij inzichtelijk via bloedtesten. Raymond: “Op dit moment bieden wij samen met Brightlabs een bloedtest aan om de klant te tonen welke veranderingen er in het lichaam plaatsvinden door de Joycie te drinken.” 

Genoeg kansen voor de gehele agrofoodsector

Raymond ziet naast de Joycies een bredere toekomst voor gezonde voeding. Met kansen genoeg voor de gehele agrofoodsector. “Voor pionierende producenten verhuren wij het Nutrition Concepts Lab. Gericht op producenten die hun product willen door ontwikkelen of nieuwe producten willen realiseren. Ook kunnen zij met een maag-darmsimulator laten onderzoeken waar en  hoe het lichaam hun product opneemt.”

Hoe gezond is jouw product eigenlijk? 

Raymond legt dit graag wat verder uit. “Ben je bijvoorbeeld een veredelaar of teler, dan is het razend interessant als jij een product kunt maken dat aantoonbaar gezonder is. Dan is het zaak om allereerst het product dat je nu maakt, analyseert op bepaalde inhoudsstoffen. Wij vragen nu zelf aan telers of zij bepaalde stofjes verder kunnen ‘veredelen’. Zodat wij deze vervolgens in onze mixen kunnen verwerken. Maar dat kan natuurlijk ook heel goed andersom: op initiatief van de teler zelf.” 

"Gezond, gezonder … blíjf gezond!"


Tip 1: Denk een stapje verder

Heeft Raymond nog een tip voor andere ondernemers? “Kijk door een andere bril naar je eigen eindproducten, processen en grondstoffen. Hoe kun je de gezonde eigenschappen van jouw product verbeteren en vervolgens bestendigen tijdens het verwerken? Onderzoek dit goed. Wie weet levert dit een nieuw verdienmodel op.” 

Tip 2: Doe het niet alleen

Raymond benadrukt ook de waarde van kennisdelen. “We denken graag mee over kansen en processen. Inmiddels hebben we veel ervaring opgedaan met productontwikkeling, dus bedrijven vinden het vaak handig om met ons te kunnen sparren. Dat kan zelfs tot nieuwe partnerships leiden.”

Straks drinken we allemaal Joycies!

Tot slot kijkt Raymond vol vertrouwen vooruit. “Joycie is inmiddels in 4 varianten online te bestellen. Als het onderzoek bij Maastricht University is afgerond, leggen we de focus op de sales ten behoeve van een olievlekwerking van de preventieve gezondheid.  

Wetenschappelijke basis

In 2019 is Maastricht University in opdracht van MiFood gestart met een 3-jarig humane food interventie-onderzoek naar de impact van bioactieve stoffen op de gezondheid. In totaal nemen 200 mensen deel aan het onderzoek. Zij nemen dagelijks verschillende mixen, in vloeibare of droge vorm. In totaal worden 9 verschillende mixen onderzocht. De deelnemers nemen deel aan verschillende Joycie testen.

www.mifood.nl

Deze testimonial is van januari 2021.
Fotografie: Ron Wiersma (www.ronwiersma.nl)

Deel deze pagina

Meer weten?

Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam: