Vind een adviseur

50 betrokken LIOF’ers helpen jouw bedrijf groeien met advies, een waardevol netwerk, financiering en wat nu actueel is.

28 november 2019

“Het is een pittige reis en hij is het waard”

Toen begin 2019 in Düsseldorf de eerste e-testtruck van FRAMO werd gepresenteerd, was het project electric Green Last Mile (eGLM) reeds anderhalf jaar in opbouw. Op 23 oktober 2019 werd de eerste e-truck bij MAN Venlo voor Meulenberg Transport door leverancier FRAMO afgeleverd. Is er al een tussenbalans op te maken over dit baanbrekende project?

Laten we eerst de contouren nog kort schetsen. Niet eerder werden in Europa zoveel e-trucks (7) tegelijk, bij zoveel bedrijven (6) tegelijk, verdeeld over twee landen, aangeschaft en in het normale bedrijfsproces gebracht. 

Ook de eigenschappen liegen er niet om. 345kWh batterijpakket (3rd generation) zorgt voor minstens 150 kilometer actieradius. Waarschijnlijk ligt dat getal in de praktijk hoger. Het piekkoppel van 11.000Nm is zeer straf. Na ruim een half uur laden is de e-truck weer bedrijfsklaar. Ruim binnen de tijd die toch al moet worden stilgestaan volgens de Rust- en Rijtijdenwet. Ongekende getallen in transportland. Het is een truck die kan worden ingezet tussen haul en city logistics.

Voorloper
Naast enkele bekende eenlingen zijn e-trucks nog weinig geziene verschijningen op de Nederlandse en Duitse wegen. Er is nog geen massaproduct beschikbaar. Daarom wil eGLM de implementatie ervan op grotere schaal openbreken en dat op diverse fronten tegelijkdoen: de truck, ultrasnelle laadinfra, alles rond de netaansluiting, het bedrijfsproces èn de samenwerking tussen bedrijven en internationale overheden. Kortom, de uitdagingen van elektrificatie van de transportsector en tegelijk de grootheden binnen het INTERREG Deutschland-Nederland project. Een project van 5,2 miljoen Euro waarvoor 4 jaar de tijd is uitgetrokken.

Elektrisch rijden in de transportsector gaat in dit stadium van ontwikkeling niet over welk merk truck wordt aangeschaft (typisch een gevestigde markt aangelegenheid). Er wordt gekeken naar hoe de totale keten kan worden ontwikkeld. Niets is nog gesetteld in het speelveld van elektrisch zwaar transport. eGLM is daarmee een voorloper in Europa en probeert de weg te banen naar een volledig groene transportsector. Een lans te breken, zo u wilt.

Chauffeurs
De berijder is de belangrijkste schakel in het hele proces. Daarom is ruim zes weken ingeruimd voor testrijden met de voorloper. Elke chauffeur is opgegroeid met diesel, kent de kracht en souplesse van de 6-cilinders. Wat interessant is, is dat zelfs de krachtigste diesels bij hun piekvermogen op ongeveer een kwart van de Newtonmeterpiek van deze eGLM truck komen. Dit was dan ook als een van de voornaamste opmerkingen uit de testweken van de chauffeurs die hebben testgereden: “echt véél koppel”. Daarnaast werden de handling geroemd (“geweldig, direct, geen verschil met de beste diesel”) en is de e-truck erg stil, vooral bij lage snelheden. 

Tevens werd one pedal drivingals zeer prettig ervaren. Niet meer schakelen, met één voet optrekken en remmen, tot aan bijna stilstand: “Even wennen, tot het einde van het industrieterrein. Daarna: zeer rustgevend rijden”, aldus een van de chauffeurs.

Breaking ground: het laden
De rekensom die velen maken is niet lastig voor te stellen. Heel zwaar voertuig, dus veel accu nodig, die heel zwaar is, dus: wat is de winst. Prettig om nu alvast te weten: het kan uit. Ruim. FRAMO takelt een 345kWh accupakket van de 3rd generation in de e-truck. Het project voorziet in 300kW snelladers en 50kW destination chargers. Ergo: leeg rij je nooit (doet men met diesels immers ook niet) dus van bijna leeg tot helemaal vol betekent 30 tot 45 minuten. Staat men te laden of lossen, dan hangt men aan een destination charger. Continu juice, ook op locatie, dus.

Bijzonder om te melden is dat deze vorm van ultrafast charging voor heavy duty nog niet bestond voor het eGLM project. Het project zet daarmee een (nieuwe) deur open naar acceptatie van elektrisch zwaar transport. Het breekt een grens die velen nu nog tegenhoudt. Die van het snel kunnen bijladen op hoge vermogens op plekken waar het nodig is.

Lees het complete verhaal op eglm.eu.

De eerste e-truck van het eGLM project
De eerste e-truck van het eGLM project
De eGLM e-truck laadt op
De eGLM e-truck laadt op

Vragen?

Bedankt, wij nemen zo snel mogelijk contact op.
Naam:
E-mail:
Telefoon:
Bedrijfsnaam: