2010
LIOF Yeah!
35 jaar LIOF
Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van LIOF in 2010 hebben we als regionale ontwikkelingsmaatschappij van Limburg de focus verlegt op de ondernemers van de toekomst, oftewel studenten. Het project LIOF Young entrepreneur award happening (Yeah!) had tot doel om ondernemende studenten te stimuleren een bedrijf te beginnen. De economie kon in deze tijd wel nieuwe impulsen gebruiken en waar beter deze te vinden dan bij de ondernemers van de toekomst!

Crispy Wallet, winnaars van LIOF 2012!

LIOF Yeah!
Het verkrijgen van startkapitaal is altijd een uitdaging voor jonge startende bedrijven maar ten tijde van de economische crisis was dit natuurlijk een extra uitdaging. Om ondernemerschap alsnog te stimuleren werd LIOF Yeah! voor studenten dan ook in het leven geroepen.
Startende ondernemers zijn uitgedaagd door LIOF om hun onderneming verder te ontwikkelen. De studenten werden middels enkele masterclasses klaargestoomd voor een pitch in dragon den setting. Voor een aantal gerenommeerde Limburgse ondernemers mochten zijn hun eigen bedrijf presenteren. Voor de beste vier pitches waren er ondernemersprijzen tussen de 15.000 – 50.000 euro gereserveerd. Een mooie beloning om de goede ideeën om te zetten in werkelijkheid!

Foto van de speciaal gebouwde studio in de AINSI Maastricht

Kandidaten kregen ‘maatpak’ aangemeten voor een goede presentatie-indruk op de jury
Ondernemers
Uiteraard is niet elke startup een succes. Dat kan ook simpelweg niet. Echter, uit de verschillende edities van LIOF Yeah! zijn wel mooie bedrijven gekomen die nog steeds bestaan.
De meest bekende is wellicht het platform Social Deal. Iedereen heeft daar vast wel eens gebruik gemaakt van een aanbieding. Rens van den Berg en Bart Oosterholt leiden het bedrijf nog steeds dat ze ooit starten aan de Hotelschool in Maastricht. Hun springplank was het programma LIOF Yeah! waar ze enerzijds waardevolle feedback en tips kregen maar ook een geldprijs meenamen.
Daarnaast is Fee in Sittard ook een resultaat van LIOF Yeah! Dit was een van de eerste concept stores in Nederland. Het idee van een koffiebar waar je ook kleding kunt kopen is dus ook afkomstig vanuit dit programma. De concept stores zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het moderne Nederlandse straatbeeld in de grote steden.
Publiciteit
LIOF Yeah! is ook vermaakt tot serie op L1. De pitches in dragon den setting zijn opgenomen en erna integraal uitgezonden op de Limburgse zender. Hierdoor konden de bedrijven vast werken aan hun bekendheid.
Bekijk highlights uit LIOF Yeah!
Met de blik vooruit: de ondernemers van de toekomst
LIOF Yeah! was gericht op de ondernemers van de toekomst, studenten. Deze focus is LIOF blijven omarmen gedurende de jaren erna. En dat zullen we ook blijven doen in de komende 50 jaar. Want zonder ondernemers in de toekomst hebben we geen bestaansrecht. Momenteel worden de volgende ondernemers klaargestoomd in de Brightlands Startup Challenge. Hierin krijgen studenten, van WO, HBO en MBO, met een innovatief idee een unieke kans om hun ondernemerschap skills verder te ontwikkelen samen met gelijkgestemde. Daarnaast helpen bedrijven uit de regio ook met de ontwikkeling van een idee, prototype of startup. LIOF is uiteraard onderdeel van deze mooie samenwerking in Limburg.